Kassemetoden, trening og noen bilder

I det siste har jeg trent på utgangsposisjon med Nessie ved bruk av kassemetoden. Har brukt rundt fire-fem korte økter på å nærme oss trinn 1, altså begynner hun å skjønne at hun skal bevege bakparten. Til å begynne med lærte jeg henne target, først med snute og deretter med labb. Flyttet så targeten opp på kassen, og etter litt skjønte hun greia og går nå opp med begge forlabbene. Herfra har vi jobbet med å bevege bakparten rundt kassen, og det er punktet vi enda er på. Har gått litt tregt her, men i dag løsnet det litt! 😀 Hun må fortsatt oppfordres til å bevege seg, men nå flytter hun bakparten mer på egen hånd enn før.

Her er en video laget av CanisTV som forklarer kassemetodens fremgangsmåte.

I dag trente jeg også en økt med Wilma, noe som gikk veldig bra. Vi prøvde oss også på kassemetoden. Wilma er klikkerklok og en reser på target, så å shape inn posisjonen med forlabbene på kassa var null problem. Det var gjort på et blunk, og derfra var det bare å sette i gang å belønne ønsket adferd. Hun tok det så kjapt at jeg til og med fikk begynt å belønne frem bevegelse på baklabbene. Kan med andre ord ha samme fremgangen med Wilma på én enkeltøkt som jeg for øyeblikket får med Nessie på fem, hehe. Men det kommer seg nok!

For ikke så lenge siden repeterte jeg også slalom med Wilma for å sjekke hvor mye hun husket. I fjor lærte hun nemlig slalom ved bruk av 2×2 metoden til Susan Garrett. Dette funket veldig bra, men vi må nok fortsette å trene og repetere før det sitter helt. Denne ene økten var hun veldig uinteressert i å jobbe, men kommer nok til å prøve igjen når jeg vil ha litt mer variasjon fra kassemetoden etter hvert.

Ellers går vi mye tur og koser oss. 🙂
IMG_3239 IMG_0363IMG_3007  IMG_2961IMG_2855  IMG_2731IMG_2944